
BMJ | 18 october 2008 | Volume 337   				    889

lettersThese letters are selected from rapid responses posted 
on bmj.com. Selection is usually made 12 days after print 
publication of the article to which they respond.

Alternatives to debate

“Treating evidence with 
contempt”
For 15 years I have studied the effectiveness and 
safety of treatments such as acupuncture and 
homoeopathy. Often, the results were not what 

the proponents of these 
treatments had hoped for. 
One would have thought 
that this might lead to 
debate, further research, 
or even health policy 
changes. Sometimes 

it has, but recently we have witnessed a new 
phenomenon. People or organisations promoting 
highly questionable treatments are treating 
the evidence with contempt and flex their legal 
muscle to have it their way. 

The New Zealand Journal of Medicine 
recently published an article showing that 
most chiropractors use the title “doctor.” 
The argument was that this might mislead 
patients and cause harm. As a consequence, 
the chiropractors sought to silence the journal 
by threatening legal action.1 Fortunately the 
attempt failed.

The Guardian was sued for libel by Matthias 
Rath. The paper had exposed Rath’s strategy 
of convincing South Africa’s government that 
his vitamin pills were more effective than 
antiretroviral drugs for treating AIDS. The 
Guardian put up a fight, and eventually Rath 
dropped the libel action and was ordered to 
pay costs.2 An editorial in the Guardian (www.
guardian.co.uk/commentisfree/2008/sep/13/
matthiasrath.aids) noted that Rath’s activity 
in South Africa “provides a terrible illustration 
of the potential consequences of treating the 
evidence with contempt.”

Science journalist Simon Singh recently 
condemned the British Chiropractic Association 
for advocating chiropractic care as a treatment 
for childhood asthma and a range of other 
paediatric conditions. Instead of arguing their 
corner publicly, the association filed a libel 
action against Singh (www.telegraph.co.uk/
news/newstopics/mandrake/2570744/
Doctors-take-Simon-Singh-to-court.html). The 
case is likely to come before the courts soon.

When I critically commented on a report 
that Prince Charles had commissioned on the 
cost effectiveness of alternative medicine,3 my 

university received a letter from the prince’s 
first private secretary, Sir Michael Peat, to “draw 
attention” to what he perceived as a “breach 
of confidence” on my behalf. It took a gruelling 
13 months of an internal inquiry at Exeter 
University to clear my name.

Since I published a book with Simon 
Singh that evaluated the evidence for or 
against homoeopathy and other alternative 
treatments,4 UK homoeopaths have been 
engaging in an elaborate campaign of multiple 
letter writing, repeatedly invoking the Freedom 
of Information Act to harass and silence me. 
This letter shows that they have failed.

All of this “is not just unpleasant, it is also 
unhealthy.”5 I would add that the frequency of 
these events in recent months is downright scary. 
People who use legal muscle and power, rather 
than reason and debate, are a danger to reason 
and progress. What is at stake here is our right, 
I would argue our duty, to speak out against 
misleading claims and dangerous concepts. We 
should find ways of protecting ourselves against 
such enemies of reason.
Edzard Ernst Laing chair of complementary medicine, 
Peninsula Medical School, Plymouth PL6 8BU  
Edzard.Ernst@pms.ac.uk
Competing interests: None declared.

Gilbey A. Use of inappropriate titles by New Zealand 1	
practitioners of acupuncture, chiropractic, and 
osteopathy. N Z Med J 2008;121(1278):15-20.
Boseley S. Matthias Rath drops libel action against 2	
Guardian. BMJ 2008;337:a1710 (18 September.)
Henderson M. Prince plots alternative treatments for the 3	
NHS. Times 2005 Aug 24:1.
Singh S, Ernst E. 4	 Trick or treatment? Alternative medicine 
on trial. London: Bantam Press, 2008.
Goldacre B. With their money, myopia and abuses, these 5	
pill makers match big pharma. Guardian 2008 Sep 13:34.

Cite this as: BMJ 2008;337:a2063

Southall verdict

Clarification
PACA members wish to make it clear that the 
apology Professor Southall made at his recent 
hearing was not about the child protection 
importance of the episode of nose bleeding 
and difficulty in breathing described by 
Mr Clark in his own words on a television 
programme—an incident that had occurred in 
his 10 week old infant just 10 days before his 
sudden death.1 Southall apologised about the 
language in his report, which was an agenda 
item for a meeting of professionals involved 
in the family court case, including Southall, 
Professor David, who was acting as the 
instructed expert, and the child’s solicitor.

The phrasing he used was regarded as 
injudicious by one of five child protection 
experts at the recent General Medical Council 
fitness to practise hearing, and as a result 
he apologised (only to Mrs Clark) because 
it damaged the message he was giving and 
because it was originally used by the GMC in 
2004 to find him guilty of serious professional 
misconduct, thereby causing damage to child 
protection in this country.

Panel members indicated that they 
understood only too well the importance of the 
nose bleeding incident (see transcripts on www.
paca.org.uk). The latest GMC panel was thus 
very clear and supportive regarding Southall’s 
evidence on the incident of nose bleeding and 
difficulty breathing; they accepted his opinion 
as a result of what they heard from the five 
experts. The panel also dismissed the issue 
of Southall’s failure to interview the parents, 
given that he was acting as an informant to the 
proceedings and not as an instructed expert.
John Bridson coordinator, Professionals Against Child Abuse 
(PACA), Barnsley S73 8ER john.bridson@doctors.org.uk

On behalf of the members of PACA
Competing interests: None declared.

Dyer C. Southall is allowed to return to child protection 1	
work. BMJ 2008;337:a1811. (24 September.)

Cite this as: BMJ 2008;337:a2069

GMC has no clothes
The General Medical Council has obviously 
realised the damage it has done to the child 
protection system, and that is why it has lifted 
the restrictions on Professor Southall.1 Andrew 
Reid from the GMC isn’t fooling anyone with his 
comments about Southall having “learnt” from 
the GMC proceedings.

We have all “learnt” that the GMC is a 
spineless poodle that was prepared to make a 
scapegoat of honest doctors in order to curry 
favour with the media and the government. Child 
protection has been damaged for decades, along 
with professional self regulation, but that’s the 
price the GMC has paid to avoid abolition.

But the GMC has completely lost the respect of 
ordinary doctors. If it wants to regain that respect 
it would help if it either said sorry—or at least 
kept silent.
Edmund Willis general practitioner, Bridge Street Surgery, 
Brigg, North Lincolnshire DN20 8NT ted@docwillis.co.uk
Competing interests: None declared.

Dyer C. Southall is allowed to return to child protection 1	
work. BMJ 2008;337:a1811. (24 September.)

Cite this as: BMJ 2008;337:a2068

dasea


f
ord


/f

otol


i
a




